Wyprodukowanie określonego dobra i ustalenie ceny nie kończy jednak działań jednostki gospodarczej. Należy bowiem dostarczyć konsumentom pożądane przez nich produkty w odpowiednim miejscu i czasie. Wszelkie czynności związane z pokonywaniem przestrzennych i czasowych różnic występujących między sferą produkcji i sferą konsumpcji, należą do kolejnego elementu marketingu - dystrybucji.
Decyzje firmy w tym zakresie obejmują:
analizę różnych możliwości wyznaczania dróg obiegu produktu na rynku;
wybór najbardziej korzystnych kanałów dystrybucji;
ustalenie sprawnych procedur oferowania, zamawiania, i dostawy produktów;
minimalizowanie kosztów sprzedaży.
Ze względu na wysokie koszty dystrybucji producent nie może przestać interesować się swoim produktem gdy "przejmują" go pośrednicy ponieważ ostateczna cena musi zostać zaakceptowana przez konsumenta.
Czynnikami, które decydują o wyborze konkretnego kanału dystrybucyjnego, czyli drodze jaką będzie przekazywany produkt do konsumenta, są: rodzaj produktu, segment rynku, cechy firmy, zasoby finansowe i itp.
Mówiąc o dystrybucji należy wspomnieć iż istnieją dwa rodzaje systemów:
dystrybucja bezpośrednia – producent sam zajmuje się dostarczaniem towaru do konsumentów;
dystrybucja pośrednia – producent korzysta z pośredników.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.