Badania marketingowe maja szerokie zastosowanie w badaniu elementów marketingu mix. Obejmują one grupę produktu, ceny, promocji oraz dystrybucji.
Badania marketingowe w grupie produktu służą podejmowaniu decyzji w zakresie kształtowania i strategii produktów.
W szczególności odpowiadają m.in. na następujące pytania:
- czego oczekuje nabywca od produktu?
- jakie zmiany w produkcie są pożądane?
- jaki nowy produkt jest oczekiwany?
- czy rynek zaakceptuje nowy produkt?
- jak produkt jest postrzegany przez nabywców?
- jaką powinien posiadać nazwę, jaki kształt, smak, wygląd, kolor itp.
- czy opakowanie wyróżnia się na tle opakowań konkurencji?
- jak dane opakowanie postrzegane jest na rynku, jakie idee i skojarzenia są wywoływane przez opakowanie?
- jakiego asortymentu oczekują klienci?
W grupie produktu możemy wykonywać testy produktów, testy skojarzeniowe oraz badania fokusowe.
Badania marketingowe wspomagające decyzje w zakresie kształtowania ceny i polityki cenowej przedsiębiorstwa, dotyczyć mogą m.in. takich zagadnień jak:
- jaki poziom ceny akceptuje rynek?
- jaka jest konkurencyjność cenowa oferowanych produktów?
- ile, z punktu widzenia rynku, powinien kosztować nowy produkt?24
Badania marketingowe w grupie dystrybucji pozwalają na dokonywanie oceny i/lub optymalizację prowadzonej polityki w zakresie dostarczania produktów ostatecznemu użytkownikowi.
Badania te w szczególności mogą dać odpowiedź na następujące pytania:
- jaka jest dostępność produktów w sieci sprzedaży?
- jakie miejsca zakupu preferują klienci?
- czy poziom obsługi handlowej jest zadowalający?
- gdzie są najbardziej atrakcyjne rynki z punktu widzenia rozwoju sieci sprzedaży?
- na ile skutecznie działają pośrednicy handlowi (ocena efektywności ich pracy)?
- czy i jakie występują konflikty w kanale dystrybucji?
- jakim jeszcze kanałem dystrybucji można by sprzedawać produkty?
- jak oceniane są przez pośredników handlowych warunki dostaw oferowane przez przedsiębiorstwo?
Wśród metod badawczych najczęściej wykorzystywanymi w tej grupie badań są: wywiady bezpośrednie wśród dystrybutorów, wywiady grupowe - focus, ankiety a także obserwacje.
Wyniki badań marketingowych w grupie promocji służą przede wszystkim projektowaniu skutecznych programów promocyjnych i kampanii reklamowych oraz sprawdzaniu efektywności oddziaływania instrumentów promocji na rynek.
Do najczęściej wykorzystywanych metod należą pre-testy reklamy (przed rozpowszechnieniem przekazu reklamowego, w celu wypróbowania i oceny reakcji nabywców na ten przekaz), wywiady grupowe, badania ankietowe, obserwacje i badania motywacyjne, które zajmują się wyjaśnianiem zachowań nabywców.
Ich podstawowym celem jest udzielenie odpowiedzi na pytania:, dlaczego ludzie postępują w określony sposób, jakie motywy skłaniają ich do pewnych działań.
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.